- Macrofotografie: de basis
- Macrofotografie: de volgende stap
- Macrofotografie: de praktijk
- Macrofotografie tips
- Bloemen en planten fotograferen
Gastartikel door Erik Busstra – In het voorjaar en in de zomer staan er veel verschillende wilde planten in bloei. Van heel gewoon, tot juist bijzonder zeldzaam. Niet voor niets is het een geliefd onderwerp om te fotograferen. Vaak kleurrijk, in veel verschillende vormen. Soms veel tegelijk, soms een kwetsbaar klein plantje dat vecht voor zijn bestaan. Maar hoe leg je ze nou op de beste manier vast?
Natuurlijk is de eerste stap om te kijken welk plantje je gaat fotograferen. Je zult mogelijk een keuze moeten maken uit tientallen exemplaren. Welk exemplaar je dan kiest, is geheel afhankelijk van het beeld dat je wilt maken. Kies je voor het gave exemplaar of een bloem waar al wat rafelige randjes aan zitten. Kies je voor schoonheid, of kies je voor de werkelijkheid van de natuur?
Je achtergrond is daarnaast ook van groot belang, wil je andere bloemen in de achtergrond mee laten spelen, of kies je juist voor een rustige en egaal groene achtergrond?

Krokusjes met een rustige achtergrond waarbij hier en daar nog wat krokusjes voor wat kleur op de achtergrond zorgen. 1/40 – f/5.6 – ISO200 op 85mm.
Als je eenmaal een keuze gemaakt hebt kom je bij een volgende keuze, namelijk die voor een bepaald objectief. Ook hiervoor geldt dat jouw keuze afhankelijk is van het beeld dat je wilt weergeven. Een groothoeklens laat meer van de omgeving zien, terwijl een telelens juist een bloem goed kan isoleren. Voor de hand liggend is natuurlijk de keuze van een macro-objectief en daarbij dus ook het van dichtbij fotograferen van de bloem.
Als je je er maar van bewust bent dat de keuze voor het objectief ook sterk het eindresultaat zal bepalen.
Standpunt
De keuze voor je standpunt is van groot belang voor de compositie, één van de belangrijkste elementen die het eindresultaat bepalen. Kies je voor een hoog, of juist een laag standpunt? Over het algemeen moet je proberen op gelijke hoogte met het onderwerp te komen. Natuurlijk is dat een regel die je op bepaalde momenten kunt verbreken.
Toch levert een standpunt op gelijke hoogte in de meeste gevallen een goede foto op. De belangrijkste reden is dat je hierdoor de bloem goed los krijgt van de achtergrond, de nadruk komt op de bloem te liggen.
Hoe krijg je nou op een goede manier een laag standpunt? Hoe blijf je stabiel en schoon? Dat laatste is voor mij nooit direct een vraag. Vieze kleren heb ik graag over voor een mooie foto, wel heb ik standaard een vuilniszak bij me waar ik op kan liggen als het echt te vuil dreigt te worden.
Stabiliteit is bij een laag standpunt vrij makkelijk. Voor een paar euro en wat simpel naaiwerk maak je een rijst- of pittenzak waar de camera op kan rusten. Een goedkope, en zeer effectieve oplossing die voor mij de voorkeur geniet als je op grondniveau een foto gaat maken.
Een andere optie is een statief waarbij de middenzuil omgedraaid of gekanteld kan worden. Hierbij is het natuurlijk wel belangrijk dat je de poten ook zo plat mogelijk kan leggen. Op die manier is het ook goed mogelijk om een laag standpunt te verkrijgen.
Natuurlijk zijn er allerlei alternatieven te verkrijgen, neem bijvoorbeeld een tafelstatief, wat zich voor een laag standpunt ook erg goed leent.
Foto vanuit een laag standpunt met herhaling van andere krokussen op de achtergrond. 1/80 – f/3.9 – ISO200 op 85mm.
Herhaling
Bij bloemen en planten heb je te maken met de mooiste natuurlijke vormen die je maar kan vinden. Vele soorten en maten, allerlei rondingen en lijnen. Al deze elementen zijn geweldig om mee te nemen in je compositie.
Zo kun je de nerven van een blad schitterend gebruiken in een detailopname. De herhaling in de lijnen zorgt voor een krachtige lijnenspel dat prettig is voor het oog.
Herhaling is ook te krijgen door in de diepte eenzelfde soort bloem onscherp te laten zien. Je krijgt hierdoor een herhaling in de achtergrond en daardoor ook meer diepte in de foto.
Licht
Het eindresultaat van de foto wordt daarnaast ook bepaald door het licht op je onderwerp. De lichtval bepaalt de sfeer van je foto, kan de foto maken of breken en bepalen of de kijker geboeid is door het beeld.
In de natuurfotografie wordt vaak gesproken over het gouden uur. We hebben het dan over het uur na zonsopgang en het uur voor zonsondergang. Het licht heeft dan een laag standpunt en een mooie warme kleurtoon. Dit zorgt voor prettig zacht licht op de foto, wat een mooie sfeer geeft en prettiger over komt dan het harde zonlicht overdag.
De richting waar het licht vandaan komt, bepaalt naast het soort licht (overdag of tegen zonsopgang/ondergang) wat het licht voor invloed heeft. Tegenlicht geeft een heel ander beeld dan een foto waar het licht van de zijkant komt.

Vergelijking tussen een foto met en zonder tegenlicht. Beide foto’s genomen op 1/200e, f/3.8 en ISO100 met een 85mm macro-objectief.
Let er bij het fotograferen in tegenlicht op dat je lichtmeter wel eens in de war kan raken. Doordat er veel licht richting de lens komt kan de camera voor onderbelichting kiezen om de achtergrond niet over te belichten (mede afhankelijk van de lichtmeetmethode). Zorg er in dat geval voor dat je de foto wat overbelicht waardoor er toch nog wat details zichtbaar zijn in de bloem. Dit natuurlijk alleen als het niet je bedoeling is om een silhouet te krijgen.
Heb je dan altijd zonlicht nodig voor een mooie foto? Uiteraard is dat niet het geval. Sterker nog, er zijn momenten dat bewolkt weer beter is dan zonnig. Een wolkendek zorgt namelijk voor zacht en diffuus licht. De natuurlijke kleuren van de bloem en plant komen dan het beste tot hun recht.
Een bewolkte lucht zorgt er ook voor dat je geen last hebt van harde schaduwen. De details in je onderwerp zijn dan uitstekend vast te leggen!
Mogelijk moet je in dat geval wel de witbalans aanpassen naar bewolkt (of achteraf op de computer) om het beeld iets meer warmte te geven. In de schaduw wil het beeld soms nog wel eens een blauwe kleur aannemen.
Scherpte
Scherpte is altijd een lastig punt, zeker in de macrofotografie. Waar leg je nu precies de focus? Die keuze moet goed zijn, want zodra de focus verkeerd ligt, kan dit de foto net niet goed genoeg maken.
Foto van madeliefje waarbij de scherpte net een fractie teveel naar voren ligt. De voorste blaadjes zijn te scherp, het scherpstelpunt had dus iets verder naar achter moeten liggen (we hebben het dan over een paar millimeter!). 1/800 – f/5.6 – ISO200 – 85mm
Bij macro-fotografie is de scherptediepte altijd beperkt. De regel is om dan een wat kleiner diafragma te nemen (variërend van f/8 tot f/16 doorgaans) dan je normaal zou doen. Vaak wordt er niet een nog veel kleiner diafragma gebruikt, omdat de scherpte van het objectief dan afneemt vanwege de zogenaamde ‘diffractie’.
Een handig hulpmiddel om de scherpte goed te krijgen is door gebruik te maken van de liveview functie van je camera. Je kunt dan extra inzoomen en goed de scherpte controleren. Dit is vooral bij handmatige scherpstelling erg handig!
Onscherpte
Zodra je de regels kent en kunt toepassen, wordt het tijd om de regels te verbreken. Een beperkte scherptediepte kan namelijk voor veel creativiteit zorgen. Doordat je minder scherpte hebt zal het beeld abstracter en rustiger kunnen worden.
Een effect van een groot diafragma (en daarbij dus weinig scherptediepte) is dat de foto’s een prettige softe uitstraling krijgen. Dit is iets wat nogal afhankelijk is van je eigen smaak, mij spreekt het in elk geval aan, en met mij ook velen anderen. Het softe effect is te bereiken door een laag standpunt te gebruiken en daarbij een groot diafragma te kiezen.
Pinksterbloemen door het gras heen gefotografeerd, met de camera plat op de grond. Gebruik makend van een wijd open diafragma en tegenlicht leverde dit een softe foto op. 1/125 – f/8 – ISO200 – 300mm
Nu is het mooie van dat lage standpunt, dat het kan gebeuren dat er hier en daar wat gras half voor je lens zit, en je dwars door al dat gras gaat fotograferen. Dit zorgt ervoor dat je veel voorgrond-onscherpte krijgt, wat zorgt voor een softe en zachte sfeer in de foto. Combineer je dit met mooi licht, dan is het geheel al snel compleet!
Wind
Met een beperkte scherptediepte loop je tegen een beperking aan zodra er een klein zuchtje wind staat. Dan zal de bloem zich uit het scherptevlak bewegen en dit levert dus ook direct een onscherpe foto op.
Valt er dan helemaal geen bloem te fotograferen als het waait? Ik ben geneigd dat te beamen en er nee op te zeggen. Toch is dat niet helemaal waar. Zeker, wind maakt macrofotografie moeilijker, maar niet onmogelijk.
Zodra je op een dag met wind wilt gaan fotograferen is het zaak om geduld uit te oefenen. Zodra je je compositie hebt gemaakt, is het wachten op het moment dat de wind even gaat liggen. De bloem zal dan even op een dood punt blijven staan en dat is het moment om dan de foto te maken. Zorg er hierbij voor dat je een serie foto’s schiet zodat de kans op een scherpe foto groter wordt en herhaal dit waar nodig.
Bloem in avondlicht geschoten tijdens een winderige avond, ik koos daarom voor een snelle sluitertijd van 1/4000e om de scherpte te kunnen waarborgen. Verder een diafragma van f/5.6, ISO800 met een 300mm teleobjectief. 
De bloem in tegenlicht iets overbelicht, waardoor het wit van de bloem net genoeg detail heeft en geen silhouet is geworden.
Een tip om problemen met de wind te voorkomen is om ’s ochtends of ’s avonds te gaan fotograferen. De wind is dan over het algemeen minder sterk dan overdag. Vooral ’s ochtends is het vrijwel windstil en dus ook ideaal voor macrofotografie.
Respect voor de natuur!
Met alle tips in het achterhoofd ga je aan de slag, je zoekt naar de beste plek, de mooiste compositie… Hè, net een paar plantjes die je compositie verpesten.. Wat nu??
Zoals een trouwe lezer misschien weet ben ik er niet vies van om zo nu en dan eens wat te “tuinieren” tijdens het fotograferen. Hier en daar een grassprietje weg, takjes uit de weg. Maar waar ligt de grens?
Die grens wordt wat mij betreft bepaald doordat je respect hebt voor de natuur en deze zo min mogelijk probeert te verstoren. Kwetsbare planten behandel je met respect en zul je nooit bewust weghalen. Je haalt alleen weg wat de dag daarna weer aangegroeid is en wat zo algemeen is dat je daarmee het voortbestaan van de soort niet bedreigt.
Ook belangrijk, maar misschien niet vaak gehoord, is dat je ervoor zorgt dat degene die na je komt ook nog van de mooie natuur kan genieten. De natuur is er voor iedereen en laten we ervoor zorgen dat ook iedereen er van kan genieten. Bij het wandelen, fietsen en het uitlaten van de hond is dat allemaal van belang, maar omdat fotografen graag toch iets dichter bij willen kijken, is dit de groep die zich het meest bewust moet zijn van zijn omgeving.
Laten we ons best doen bloemen en planten mooi vast te leggen, op zo’n manier dat anderen nieuwsgierig worden en ook gaan kijken naar dat mooie leven van de natuur. Met respect en liefde voor de natuur, maar ook met groot plezier!
Erik Busstra heb je vast al eens langs zien komen in de commentaren op de site. Hij beantwoordde al vele vragen van lezers. Ik was dan ook erg blij om van hem een aanbod te ontvangen voor het plaatsen van dit gastartikel op de site. Bekijk ook zijn weblog voor nog veel meer artikelen en voorbeelden.
Prachtig om zo duidelijk uitleg te krijgen over het fotograferen van bloemen en planten.
Ik weet zeker dat onder de lezers van deze site inmiddels veel (aankomende) topfotografen zitten.
Ik wil jullie dan ook allemaal eens uitnodigen, om eens een kijkje op de site van NatuurNederland te nemen.
Iedereen die een hart voor natuur(fotografie) heeft kan hier z’n eigen foto’s aan heel Nederland laten zien.
M.v.g Gerwin
Wat een fijne site is dit toch. Iedere keer pak je ze weer en leer je weer wat erbij.
Enorm duidelijke uitleg en leuke links. We worden later allemaal zeer – goede – fotografen als we dit allemaal onder de knie hebben.( ha,ha
Vriendelijke groet. Connie
Zeer goede uitleg, en erg leerzaam, mijn dank is groot!
Door jullie lessen worden fotograferen steeds leuker!
Groetjes Sylmar.
Goed artikel, duidelijke uitleg en goede voorbeeld foto’s.
Voor mij, als starter, een goede handleiding.
M.vr.gr.
Frans
Sinds een jaar heb ik een sterke gorillapot aangeschaft die mij verrassend veel plezier bezorgd bij laag aan de grond fotografie, snel verstelbaar en makkelijk me te nemen.
Zelf ga ik het liefst bij zonsopgang bloemen fotograferen, ze zijn dan nog vochtig waardoor ze veel mooier van kleur zijn en interessant door de dauw.
Hopend een goede tip bij te dragen want ik leer ook van anderen.
Bedankt voor de fijne reacties! :)
@Johan, goede extra tip! ;) Belangrijk is om er dan rekening mee te houden dat alles erg nat is, denk dan dus aan laarzen voor als je door nat gras loopt en neem een plastic zak mee waar je op kan zitten zodat je niet de rest van de ochtend natte knieën hebt ;) Plus dat je niet per ongeluk de mooie dauwdruppels van de plant haalt door een onvoorzichtige beweging.
Goeie tips in het artikel.
Bedoelt Gerwin met de site NatuurNederland de site van Natuurmonumenten? Indien niet graag nog even het webadres.
gr.Wilhelmien
Bedankt voor de vele waardevolle tips. ik heb een vraag; ik fotografeer met een Nikon D90 en zit vaak te zoeken naar de juiste combinatie in het auto focus gebeuren. wat is een juiste combinatie van AF veldstand, AF instelling in combinatie met de lichtmeetmethode ?
vr.gr.
elvedeha
Hoi Elvedeha,
De juiste combinatie is altijd lastig te geven.. Elke combinatie heeft zo zijn voordelen. Ik merk echter dat ik zelf wel een standaardinstelling heb en weet hoe die werkt. Ik gebruik doorgaans continu-scherpstelling. Echter blijft bij scherpstelling het belangrijkste dat je weet waar je op scherp stelt en dat je blijft volgen wat je autofocus doet.
De juiste lichtmeetmethode is een kwestie van gewoonte. Ook hierin is het belangrijk om te weten wat de bepaalde lichtmeting doet (als je even zoekt op lichtmeetmethodes op de site dan vind je een goed stuk dat Kenneth erover geschreven heeft). Zodra je weet wat er gemeten wordt, kan je daar ook weer je belichtingscompensatie op instellen.
Ik kan je er geen eenduidig antwoord op geven, omdat dat antwoord er niet is. Het is een kwestie van weten wat de instelling doen, dan is het daarna niet zo heel moeilijk meer ;)
Succes en mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust! :)
Erik
Dag Erik.
Als beginnend fotograaf heb ik met veel interesse je prima artikel gelezen.Nu ben ik zo brutaal een tips te geven die mij goed hebben geholpen. Als er een redelijk windje staat maak ik gebruik van een windschermpje. Dat ding heb ik gekocht in een kampeerwinkel en wordt door kampeerders gebruikt om te voorkomen dat hun brandertje uitwaait. Ik heb 1 kant donker groen geverfd voor de achtergrond. Dat ding gebruik ook als reflectie scherm hoewel ik daar en betere oplossing voor heb.
Een stukje hardboard ter grote van een A,4 en deze aan de RUWE beplakt met aluminium folie..Plak je het aan de gladde kant dan krijg je keihard licht. De ruwe kant maakt het diffuser.
Ook kan het handig zijn om de stengel van een bloem met een dun draadje aan een breinaald vast maken en die in de grond te steken voorkomen dat de bloem gaat zwaaien.
Hopelijk heeft men hier iets aan.
M.vr.gr
Jan van der Schans
.
dankjewel voor de duidelijke uitleg,
Ik lees graag deze artikels ,leer er veel van.
Ik sta aan het begin.
ik heb een vraag,ik vindt het moeilijk om diep paars of blauw goed te fotograferen.
Gisteren had ik een dieppaars bloemetje,dacht je nou dat ik dezelfde kleur had,nou echt niet,frustrerend.
Wat moet ik doen?
Hoi Ineke,
Bedankt voor je reactie!
Vaak heeft dat te maken met het afstellen van de witbalans. Als je in RAW fotografeert is het dan verstandig om gebruik te maken van een grijskaart zodat je achteraf de witbalans kan instellen.
Groetjes,
Erik
wat een mooie site met zeer bruikbare informatie zal er veel van leren mijn dank
Geniet gewoon van de prachtige foto’s en levendig commentaar en weet niet wat eerst te lezen. Ben onlangs begonnen met digitale fotografie en vind dit gewoon fantastisch met de geboden moderne mogelijkheden. Er is evenwel enorm veel te leren, te lezen, te doen ; het lijkt oneindig. Dank voor deze mooie site.
Marianne
Ben pas begonnen met fotograferen en heb met veel plezier en
aandacht de artikelen op deze site gelezen. Heb er veel van ge-
leerd.
Bedankt.
Ed
Sinds ik deze fantastische info krijg is de kwaliteit van mijn foto’s er flink op vooruitgegaan
Nogmaals dank
Marianne
Ben net begonnen met fotograferen. Wat een top site! Ik denk er aan om een macrolens (100mm 2,8) voor mijn Canon 500D te kopen. Maar is dat wel nodig? Ik lees zojuist dat bij macro fotografie de volledige lensopening nauwelijks wordt gebruikt. Volstaat mijn zoom18-200 EFS (3.5-5.6) lens of heeft een aparte macrolens tocht voordelen?
Bedankt,
Simon