- Doorzettingsvermogen
- Heide fotograferen
- Sjouw je geen breuk
- Google Maps voor fotolocaties
- Bewolkte dagen
- Verken de omgeving
- Fotograferen in de regen
- Schemering
- Een grote geheugenkaart of meerdere kleine geheugenkaarten?
- Invulflits
- Landschap in de regen
- Blijf fotograferen na zonsondergang
- Fotograferen bij optochten
- Fotograferen uit de hand bij weinig licht
Vooropgesteld dat een statief nog altijd het beste werkt voor het krijgen van scherpe resultaten in het donker, kun je ook een aantal dingen doen om ongewenste beweging tegen te gaan als je geen statief bij de hand hebt of het niet praktisch is er eentje te gebruiken, bijvoorbeeld in een drukke winkelstraat tijdens de boodschappen voor de feestdagen.
Als je uit de hand fotografeert bij weinig licht dan is je voornaamste vijand de (lange) sluitertijd. Om voldoende licht op de sensor te laten vallen is een langere sluitertijd dan overdag vereist, maar als de sluitertijd te lang is dan loop je de kans dat de foto bewogen is.
Probeer een sluitertijd te bereiken die – dit is een ezelsbruggetje, geen absolute waarheid – minimaal 1/brandpuntafstand seconden moet duren, liever nog iets sneller. Heb je de lens op 30mm staan, dan 1/30s, heb je de lens op 200mm staan dan 1/200s.
Het nadelige effect zie je sneller met een telelens dan met een groothoeklens, een kleine beweging geeft bij een telelens een grotere verschuiving dan bij een groothoeklens.
Om de benodigde sluitertijd te bereiken kun je – zie ook de belichtingsdriehoek – als eerste het diafragma verder openen (een lager f-getal). Hoe wijder de opening, hoe sneller er voldoende licht op de sensor valt voor een juiste belichting, hoe korter de sluitertijd kan zijn.
Nadeel is wel dat de hoeveelheid scherptediepte af neemt, dit kun je gedeeltelijk compenseren met een groothoeklens die door de bouw meer scherptediepte geeft op f/4 dan een telelens. Ook is de lens niet op zijn scherpst bij de maximale opening van het diafragma. Maar liever iets minder scherpte dan bewegingsonscherpte door een te lange sluitertijd.
Als je lens beschikt over beeldstabilisatie dan kan dit erg helpen bij het fotograferen bij weinig licht. De lens zal een deel van je bewegingen kunnen compenseren waardoor je met een lens met beeldstabilisatie waarschijnlijk een scherper resultaat krijgt op 1/30s dan zonder.
Ook in je houding kun je beweging zoveel mogelijk proberen tegen te gaan. Klem je (spiegelreflex)camera zo veel mogelijk tegen je gezicht en houd je armen dicht bij elkaar. Adem uit voordat je afdrukt. Ook kun je tegen een muur of lantaarnpaal leunen om je eigen bewegingen tegen te gaan of de camera er tegenaan drukken.
Een bankje of prullenbak is ook ideaal, maar die staan natuurlijk nooit op de plek waar ze jou uit komen.
Schakel ook de optie in om meerdere foto’s snel achter elkaar te nemen. Vaak zijn de middelste foto’s van zo’n serie het scherpst als de sluitertijd binnen de perken wordt gehouden.
Probeer ook te kijken waar je op focust. Als er bijvoorbeeld een uitgelicht gebouw in je compositie staat, probeer hier dan de belichting op af te stellen door het actieve focuspunt eerst daar op te richten, de sluiterknop half in te drukken en daarna de eindcompositie te maken. De camera onthoudt deze instelling zo lang je de sluiterknop half ingedrukt houdt.
Als je op diafragma- of sluitertijdvoorkeur fotografeert, vergeet dan niet gebruik te maken van de mogelijkheid de belichting te compenseren. Het is helemaal niet nodig alle details in elke schaduw te zien, als je ’s avonds fotografeert mag het er ook best wat donkerder uit zien. Zo kun je bijvoorbeeld de belichtingscompensatie op -1 instellen om een extra stop sluitertijd te winnen.
Alle tips die ik tot nu toe heb gegeven gaan voorbij aan de mogelijkheid de ISO waarde te verhogen. Dit doe ik bewust, omdat het verhogen van de ISO waarde tot gevolg heeft dat er meer ruis, spikkels in het beeld die de foto minder scherp doen ogen, in de foto ontstaat.
Ruis is vooral hinderlijk bij het weergeven of afdrukken van foto’s in het groot, hoewel de technologie van camerasensoren en beeldbewerkingssoftware de afgelopen jaren enorm veel beter is geworden waardoor veel van de nadelen langzaam verdwijnen. Zo kun je tegenwoordig, met de camera’s van dit moment, met veel hogere ISO waarden fotograferen dan vroeger zonder meteen hinderlijke ruis te zien.
Met een crop camera is het tegenwoordig waarschijnlijk prima mogelijk tot ISO 800 te fotograferen zonder veel problemen. Met een full-frame camera zoals mijn 5DmkII gaat dit vrij eenvoudig op ISO 1250 of 1600. Met ruisreductie in nabewerking en een kleinere foto gaat dit prima.
Experimenteer dus zeker met de ISO waarde, probeer verschillende instellingen voor dezelfde foto zodat je goed kunt beoordelen op welke ISO stand het eindresultaat niet goed genoeg meer is, zodat je in de toekomst bewust onder die waarde kunt blijven of je goed realiseert wat het nadeel is als je een hogere waarde kiest.
Laat je niet bang maken door angst voor ruis, probeer het gewoon uit en mijn stelregel is ook nog steeds: liever een foto met wat ruis dan een onscherpe foto die ik helemaal niet kan gebruiken.
Zonder statief is het niet meteen einde oefening in een situatie met weinig licht, met goede techniek kun je ook in niet-ideale omstandigheden nog een bruikbare foto krijgen. Wel zul je inleveren op beeldkwaliteit en minder mogelijkheden hebben. Camerasensors en beeldbewerkingssoftware worden echter steeds beter waardoor je een iets hogere ISO waarde kunt kiezen en langer uit de hand kunt blijven fotograferen als het donker wordt.
Hallo Kenneth,
Kun je mij uitleggen hoezo de iso op een fullframe hoger kan zijn dan op een crop-camera en toch minder ruis opleveren?
Peter
Dankzij het gebruik van raw kan ik in Lightroom of Photoshop soms nog tot een ganse stop (eventueel lokaal) optrekken!
Hallo Peter,
Dat is niet zo moeilijk, de lichtgevoelige onderdelen van de full frame sensor zijn veel groter dan bij een APS-C/H sensor, bij een gelijke hoeveelheid megapixels.
Die grotere pixels kunnen dus veel efficienter met het aanwezige licht omgaan.
gr,
Marco
Wat ik mis in dit stukje is het gebruiken van het ’touwstatief’ ook wel ‘ketting’ of ‘negatief’ statief genoemd. Ik gebruik dit al meer dan 40 jaar(indien nodig) en heb het altijd bij mij, het weegt niet meer dan 10 gram en is super klein. Makkelijk zelf te maken en kost misschien 1,- euro
Misschien nog een tip om ongewenste beweging te voorkomen: de zelfontspanner. ik maak daar (2 sec) vaak gebruik van bij lastige lichtomstandigheden waardoor ik de camera stil kan houden op het belangrijkste moment nl. van de opname (sluiter).
Hallo Kenneth,
Waar ik moeite mee blijf houden is het fotograferen van beweging ( mensen/spelende kinderen ) bij weinig licht. Ik heb geen lichtsterke lenzen. Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken, zodat ik niet steeds wazige handjes zie? Ik heb het geprobeerd met het aanpassen van de sluitertijd en/of iso, maar ik doe iets niet goed…
Alvast bedankt!
Ik gebruik altijd een monopod, die is klein en licht, maar erg effectief, als je dan nog tegen paal, boom muur leunt is het rotsvast.
Maar iets beweging van mensen vind ik ook soms net mooi in de iets donkerder beelden.
Kenneths, dank voor je tips. Sneeuw betovert de wereld voor me.
Angela
Weer iets geleerd geweldig deze tips zijn direct toepasbaar zeker nu er sneeuw is gevallen
De tip van Trees werkt echt goed, 2sec zelfontspanner zodat je je camera goed kunt vasthouden en je geen beweging hebt omdat je niet de ontspanknob bedient met afdrukken.
Heel handig voor stabiel te fotograferen is een gorillapod.
Deze heb ik altijd bij en steek gewoon in mijn tas.
Dag Kenneth,
Ik zou uw tips en advies niet meer kunnen missen.
Leuke handige website is dit met veel praktische tips.
Voor avondfoto’s kijk eens op mijn site: avondfoto.nl
Tegenwoordig zijn er top kompakt camera’s waar het ook erg goed mee gaat.
Interessant artikel. Vooral nu ik de voorbeeldfotos van de Efteling zie; ik kom daar zojuist vandaan, en ondanks dat ik met de canon 2000D met kitlens buiten veel mooie plaatjes heb kunnen schieten, moest ik wederom helaas afhaken wat de binnen-foto’s betreft.
In bijvoorbeeld de fata morgana heb ik geen idee hoe nu redelijke plaatjes te kunnen krijgen. Ofwel houd ik een zwart beeld over ofwel een ellenlange sluitertijd die roet in het eten gooit. Daarnaast is scherpstellen in het donker ook (vrijwel/schijnbaar) onmogelijk.
Heeft u misschien zin en tijd in te gaan op hoe ik hiermee te werk kan gaan? Hoe ik mijn camera instel zodat ik ook binnen van die sfeervolle foto’s kan maken? Iets om mee van start te kunnen gaan in zo’n situatie. Bij voorbaat hartelijk dank voor elke tip/hulp!